Partner serwisu
Biznes i przemysł

FAA planuje deregulację certyfikacji nowych samolotów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
FAA planuje deregulację certyfikacji nowych samolotów
fot. Boeing Airplanes
Federalna Administracja Lotnictwa Stanów Zjednoczonych (FAA) dąży do przyspieszenia procesu certyfikacji nowych samolotów komercyjnych. Według doniesień agencji Reutera, amerykański regulator opracowuje już deregulacyjny plan, dzięki któremu obniżone zostaną koszty, a wzrosną standardy bezpieczeństwa.

Aby procesy certyfikacyjne w przyszłości nie wyglądały jak certyfikacje różnych typów B737 MAX i następcy B777-300ER, nowa administracja USA ma dążyć do przyspieszenia procesu certyfikacji samolotów komercyjnych, co „ma przynieść korzyści zarówno dla producenta, jak i oczekujących na nowe samoloty linii lotniczych”.

Podwyższenie standardów bezpieczeństwa

Zmiana przepisów ma na celu „unowocześnienie niektórych standardów certyfikacji samolotów transportowych [pasażerskich i frachtowych] i systemów napędowych”. Deregulacyjna inicjatywa ma zmniejszyć liczby zwolnień certyfikacyjnych, warunków specjalnych i ustaleń o równoważnym poziomie bezpieczeństwa wymaganych podczas certyfikacji nowych typów samolotów komercyjnych.

Ponadto, amerykański regulator lotniczy podobno oświadczył, że spodziewa się, iż deregulacyjne zmiany przepisów „obniżą koszty certyfikacji i skrócą czas wymagany do zatwierdzania nowych i zmodyfikowanych samolotów, przy jednoczesnym zachowaniu lub podwyższeniu standardów bezpieczeństwa”.

Opóźnienia certyfikacyjne

Certyfikacje programów 737 MAX 7 i 10 oraz 777X doświadczyły już wieloletnich opóźnień. Wydłużony proces certyfikacyjny jest spowodowany wykryciem wad produkcyjnych w wąskokadłubowych samolotach nowej generacji, jak i szerokokadłubowym boeingu 777X, co spowodowało wzmożoną kontrolę procedur produkcyjnych i jakości ze strony Federalnej Administracji Lotnictwa, gdyż – jak wykazał audyt – wady i zaniedbania produkcyjne Boeinga były bardzo duże.

Warianty najmniejszy i największy B737 MAX nie będą certyfikowane w tym roku. Nastąpi to nie wcześniej niż w 2026 roku, gdyż Boeing zmaga się przeprojektowaniem systemów zapobiegających przegrzewaniu się gondol silników, albowiem wypracowane rozwiązanie okazało się wadliwe. Nie wcześniej niż w następnym roku powinna odbyć się certyfikacja boeinga 777X. Amerykański producent przewiduje, że Federalna Administracja Lotnictwa zakończy certyfikację szerokokadłubowca na początku 2026 roku, a dostawy rozpoczną się jeszcze w tym samym roku – zapewne w trzecim kwartale. Loty z regulatorami przechodzi obecnie pięć maszyn.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

FAA: Zbyt wcześnie na uziemienie B787

Biznes i przemysł

FAA: Zbyt wcześnie na uziemienie B787

Mateusz Kieruzal 18 czerwca 2025

A321XLR z silnikami CFM z certyfikatem typu od FAA

Biznes i przemysł

FAA chce zalecić inspekcję stateczników poziomych w B787

Biznes i przemysł

FAA: Propozycja modernizacji systemów radarowych w USA

Biznes i przemysł

FAA: Airbusy i Boeingi zbudowane z podrobionego tytanu?

Biznes i przemysł

Czy 5G może uziemić niektóre samoloty? Amerykańscy przewoźnicy interweniują

Biznes i przemysł

Zobacz również:

FAA: Zbyt wcześnie na uziemienie B787

Biznes i przemysł

FAA: Zbyt wcześnie na uziemienie B787

Mateusz Kieruzal 18 czerwca 2025

A321XLR z silnikami CFM z certyfikatem typu od FAA

Biznes i przemysł

FAA chce zalecić inspekcję stateczników poziomych w B787

Biznes i przemysł

FAA: Propozycja modernizacji systemów radarowych w USA

Biznes i przemysł

FAA: Airbusy i Boeingi zbudowane z podrobionego tytanu?

Biznes i przemysł

Czy 5G może uziemić niektóre samoloty? Amerykańscy przewoźnicy interweniują

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij